اخبار

خرید بیت کوین یا همان طلای دیجیتال

خرید بیت کوین یا همان طلای دیجیتال

با بالا رفتن قیمت بیت کوین، پیش‌بینی افزایش قیمت آن توسط تحلیلگران و معامله‌گران بیشتر شده است. در حالی که برخی از این پیش‌بینی‌ها شبیه به خیال‌پردازی‌های بیهوده به نظر می‌رسند. مانند بعضی از ادعاهایی که می‌گویند در عرض چند هفته آینده، ارزش بیت‌کوین به یک میلیون دلار افزایش می‌یابد. پیش‌بینی اخیر Fidelity Investments را در نظر بگیرید که بیت کوین به زودی می‌تواند 500 میلیارد دلار دیگر از ارزش بازار را کسب کند. با توجه به قیمت اخیر بیت کوین 50000 دلاری این بدان معناست که ارزش بیت کوین به زودی به 75000 دلار با ارزش بازار 1.5 تریلیون دلاری می‌رسد. برای رسیدن به این اعداد، بیت کوین باید از بالاترین قیمت خود (69000 دلار) عبور کند. پس آیا پیش‌بینی Fidelity Investments در مورد این طلای دیجیتال درست است؟

بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال

پیش‌بینی ارزش‌گذاری Fidelity Investments اساساً مبتنی بر یک مشاهده است. بیت‌کوین به‌طور چشمگیری به عنوان سرمایه‌گذاری و گزینه‌ای برای حفظ ارزش پول در برابر تورم، از طلا پیشی گرفته است. مدتی است که از بیت کوین به عنوان “طلای دیجیتال” یاد می‌شود. در نتیجه، تحلیلگران اغلب از اندازه بازار طلا به عنوان یک چارچوب مرجع برای ارزشیابی آینده بیت کوین استفاده می‌کنند.
البته تصور اینکه در آینده بیت کوین به طور کامل جایگزین طلا شود کمی دشوار است اما اکنون Fidelity فکر می‌کند که بیت کوین می‌تواند ارزش بازار خود را به 25 درصد ارزش بازار طلا برساند. منظور از این بازار طلا، طلای نگهداری شده توسط بانک‌های مرکزی، موسسات مالی بزرگ و دولت‌ها است. در نتیجه این شرکت باور دارد که این موسسات برای حفظ سرمایه خود، بجای خرید طلا، بیت کوین خریداری خواهند کرد. با توجه به اینکه اندازه بازار طلا تقریباً 6 تریلیون دلار است، این تغییر استراتژی می‌تواند حجم عظیمی از خرید بیت کوین را به همراه داشته باشد.

رقم 25 درصدی تا چه مقدار واقعی است؟

در ظاهر، رقم 25 درصد عجیب به نظر می‌رسد. تصور اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، استدلال می‌کند که برای سرمایه‌گذاری بیت کوین نسبت به طلا شایستگی بیشتری دارد و یا برای حفظ ارزش سرمایه، موسسات عظیم وال استریت همه چیز را به بیت کوین ختم می‌کند، سخت است. اما ممکن است از آنچه که اعداد فعلی به ما می‌گویند تعجب کنید.

به عنوان مثال، اگر این استدلال را بپذیرید که بیت‌کوین «طلای دیجیتال» است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ارزش فعلی بیت‌کوین را با ارزش پولی بازار طلا مقایسه کنید. این به شما یک ایده تقریبی از سهم بازار فعلی بیت کوین می‌دهد و حدس بزنید چه؟ ارزش فعلی 1.2 تریلیون دلاری بیت کوین تقریباً 20 درصد ارزش پولی 6 تریلیون دلاری بازار طلای است. بنابراین افزایش این رقم 20 درصدی به 25 درصد آنقدرها هم غیرقابل قبول به نظر نمی‌رسد.

آیا بیت کوین چیزی فراتر از طلای دیجیتال است؟

هرچه بیشتر با اعداد بازی کنید، در واقع ارزش واقعی بیت کوین بالاتر به نظر می‌رسد. به خاطر داشته باشید اینکه بیت کوین می‌تواند 500 میلیارد دلار دیگر ارزش بازار را به دست آورد، اساساً مبتنی بر استدلال “طلای دیجیتال” است. جریان ورودی ETF بیت کوین، هالوینگ بیت کوین و یا نقش رو به رشد بیت کوین در اقتصاد جهان در نظر گرفته نشده است. وقتی همه این عوامل را اضافه کنید، ارزش گذاری آینده بیت کوین تقریبا نامحدود به نظر می‌رسد.

اما فقط یک هشدار در اینجا وجود دارد. به راحتی می‌توان در دام افتاد که بیت کوین بیش از آنچه که هست ارزش دارد. به عنوان مثال، در طول آخرین چرخه بازار کریپتو، Fidelity Investments معروف پیش‌بینی کرد که ارزش یک بیت‌کوین تا سال 2038 به 1 میلیارد دلار خواهد رسید. بنابراین مراقب اعداد و فرضیاتی که استفاده می‌کنید باشید.

با این حال سخت است که این روز‌‌ها قیمت بیت کوین صعودی نباشید. اکنون که موسسات بزرگ وال استریت از بیت کوین حمایت می‌کنند و محصولات سرمایه‌گذاری جدیدی برای آن ایجاد می‌کنند، به نظر می‌رسد پتانسیل آینده این ارز دیجیتال بسیار بالا باشد.

0
0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *