اخبار

نصف شدن پاداش (هاوینگ) بیت کوین بعدی چرخه تبلیغاتی است؟

نصف شدن پاداش (هالوینگ)

در حال حاضر که صندوق‌های قابل معامله در مبادلات بیت‌کوین (ETF) در ایالات متحده به راه افتادند، ناظران بازار به دنبال اتفاقی برای افزایش سود ارزهای دیجیتال هستند. بعد از چشم انتظار بودن برای تصمیم کمیسیون امنیت و مبادلات ایالات متحده (SEC) در رابطه با تأیید این محصولات مالی، ETF‌های بیت‌کوین انتظارات را برآورده نکرد. این موضوع نشان دهنده مزایا و معایب بازاری است که توسط هیاهو پر شده است. حال با این سوال رو به رو هستیم که آیا نصف شدن پاداش (هالوینگ) بیت کوین بعدی، چرخه تبلیغاتی است؟

سه ETF بیت کوین برتر بیش از نیم میلیارد دلار تراکنش داشته‌اند، که نشان دهنده تقاضای قابل توجه مشتریان است. این تراکنش‌ها، بدون احتساب صندوق 22 میلیارد دلاری Grayscale که از اعتماد موجود GBTC تبدیل شده، حساب گردیده است. در هفته‌های قبل از تاریخ تصویب ETF، چهارشنبه 10 ژانویه، بیت کوین به بالاترین سطح اخیر یعنی 48000 دلار رسید.

آیا ممکن است که نصف شدن پاداش (هاوینگ) بیت کوین رخ دهد؟

بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران اکنون بر این باورند که نصف شدن پاداش (هالوینگ) بیت کوین می‌تواند کاتالیزوری مشابه برای قیمت ارزهای دیجیتال باشد. منظور از نصف شدن بیت کوین زمانی است که مقدار پاداش استخراج بیت کوین‌های جدید صادر شده، نصف گردد. یک بحث طولانی مدت وجود دارد که این رویدادهای برنامه‌ریزی شده که هر چهار سال یک بار رخ می‌دهند، قیمت‌گذاری شده‌اند.

تأیید ETF بیت کوین در هفته گذشته ممکن است نشانه‌ای از اتفاقاتی که بر چرخه بیت کوین بعدی پیش خواهد آمد را نشان دهد. فهرست 11 صندوق جدید بیت کوین، لحظه‌ای واضح برای فروش بود. بیت کوین از آن زمان تاکنون 12 درصد کاهش یافته و به 42250 دلار رسیده است. هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا ETF‌های بیت کوین میلیاردها دلار و سرمایه گذار جدید جذب خواهند کرد. پیش‌بینی‌ای که به تقاضای واقعی بیت کوین بستگی دارد.

در همین حال، روایت نصف شدن پاداش (هالوینگ) بیت کوین، یک داستان در سمت عرضه بازار است:

قیمت بیت کوین ممکن است پس از محدود شدن عرضه سکه‌های جدید به بازار اتفاق بیفتد. حتی با فرض اینکه استفاده از شبکه بیت کوین ثابت بماند یا افزایش یابد.

تا حدودی، روایت نصف کردن بیت کوین، توجیهی پس از آن برای این واقعیت است که بیت کوین در ماه‌های پس از هر نصف شدن تا کنون، در حقیقت دچار افت شده است. به عنوان مثال، شش ماه پس از دومین نصف شدن پاداش شبکه در سال 2016 (زمانی که انتشار سکه‌های جدید در هر بلوک از 25 به 12.5 بیت کوین کاهش یافت)، بیت کوین برای اولین بار از آستانه 1000 دلار عبور کرد. همین اتفاق مشابه در سال 2020 اتفاق افتاد، زمانی که بیت کوین به بالاترین حد خود رسید.

اما اطلاعات کمی وجود دارد که نشان دهد این افزایش قیمت‌ها مستقیماً با نصف شدن مرتبط است، خارج از افزایش احساسات صعودی و پوشش رسانه‌ای که معمولاً قبل از رویداد رخ می‌دهد. CoinShares در آخرین “گزارش ماینینگ” خود اشاره کرد که “اغلب رشد هش اغلب حدود چهار ماه قبل از نصف شدن پاداش رخ می‌دهد. احتمالاً به دلیل تغییر سریع بیت کوین، که می‌تواند نشان دهنده احساسات مثبت باشد.

به جز منطق اقتصادی در مورد شوک عرضه بیت کوین کمی متزلزل است، با توجه به اینکه عرضه بیت کوین‌های جدید در واقع تا حدود یک قرن آینده افزایش خواهد یافت. در آن زمان تمام 21 میلیون بیت کوین استخراج می‌شود. ساتوشی ناکاموتو شبکه بیت‌کوین را طراحی کرد تا از طریق این پاداش‌ها به استخراج‌کنندگان پاداش بدهد تا پذیرش را تحریک کند. به این امید که در طول زمان هزینه‌های تراکنش به اندازه‌ای افزایش یابد که امنیت و اعتبار شبکه را حفظ کند.

پیش‌بینی‌ها در مورد نصف شدن پاداش (هاوینگ) چه می‌گویند؟

CoinShares در گزارش خود پیش‌بینی قیمتی ارائه نمی‌کند، که در عوض باعث می‌شود استخراج بیت‌کوین پس از نصف شدن پاداش (هالوینگ) رقابتی‌تر شود و ماینرهایی که کمتر کارآمد هستند را از بین ببرد. در حالی که بیت کوین از آخرین هاوینگ 90 درصد کارآمدتر شده است، هش ریت و ساختار هزینه نیز افزایش یافته است.

در واقع، دشواری فعلی استخراج بیت کوین در بالاترین حد تاریخی قرار دارد و قدرت محاسباتی در سال 2023 به بیش از 100 درصد رسید. CoinShares پیش‌بینی می‌کند که این مشکل پس از نصف شدن با خروج ماینرها کاهش یابد. این شرکت همچنین گفت که با توجه به رابطه پیچیده بین هزینه‌های سخت‌افزار و برق، سطوح دشوار و ساختار هزینه‌ای که تعیین می‌کند استخراج‌کنندگان خاصی در حال کسب درآمد هستند یا از دست دادن پول، متوسط ​​هزینه تولید هر سکه پس از نصف شدن، می‌تواند در کمتر از 38000 دلار عادی شود. که تعیین می‌کند چند ماینر در شبکه هستند.

این دقیقاً چه معنایی برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین دارد؟ خوب تا حدودی متناقض است، اگر قیمت بیت کوین بالای 40000 دلار باقی بماند، ممکن است در واقع بازده ماینرها را کاهش دهد. CoinShares این پیش‌بینی را به این صورت ارائه نمی‌دهد، اما با توجه به اینکه ماینرها اغلب بزرگترین فروشندگان بیت کوین هستند، کاهش سودآوری نیز ممکن است فشار فروش را از سوی آن‌ها ایجاد کند.
افراد زیادی مخالف هستند و نصف شدن پاداش (هالوینگ) را به عنوان یک کاتالیزور مثبت بالقوه دیگر برای قیمت بیت کوین می‌دانند. اما مهم است که توجه داشته باشید که هر کسی انگیزه‌های خاص خود را دارد. تنها تضمین تقریباً در مورد نصف شدن این است که این یک لحظه پر هیاهو دیگری است.

0
0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *