اخبار

علت سقوط قیمت بیت کوین (BTC) در این هفته چیست؟

سقوط قیمت بیت کوین

در 10 ژانویه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) 11 صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) را تأیید کرد. برخلاف ETF‌های بیت کوین قبلی، که فقط به قراردادهای آتی یا سهام شرکت‌های مرتبط با بیت کوین متصل می‌شدند، این صندوق‌های جدید مستقیماً از بیت کوین نگهداری می‌کنند. در درازمدت، این ETF‌ها باید قیمت لحظه‌ای بیت کوین را دنبال کنند و نسبت به کیف پول‌های دیجیتال، راه بسیار آسان‌تری را برای سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال نشان دهند. با این حال، علت سقوط قیمت بیت کوین (BTC) چه بود؟

تاییدیه‌های SEC همچنین نشان دهنده آینده مطمئن بیت کوین به عنوان یک دارایی اصلی است. اما در 11 ژانویه،  قیمت بیت کوین پس از شروع معاملات اولین ETF‌ها کاهش یافت. از 13 ژانویه، بیت کوین حدود 42,500 دلار معامله می‌شود که نشان دهنده کاهش 10 درصدی آن، تنها در پنج روز است. بیایید ببینیم که چرا قیمت بیت کوین کاهش یافت و ممکن است طی 12 ماه آینده چه اتفاقی بیفتد.

چرا ناظر سقوط قیمت بیت کوین بودیم؟

قیمت بیت کوین بی‌ثبات و پیش‌بینی آن دشوار است. در نوامبر 2021، بیت کوین به بالاترین قیمت خود، یعنی حدود 69000 دلار رسید. اما در پایان سال 2022 به 16000 دلار کاهش یافت. همچنین شاهد شکست چندین توکن و صرافی پرمخاطب و نگرانی در مورد مقررات سخت‌تر برای صنعت کریپتو بودیم.

اما در سال 2023، قیمت بیت کوین با 154 درصد افزایش به بیش از 42000 دلار رسید. این افزایش، به دلیل افزایش کندتر نرخ بهره و علاقه مجدد بازار به ارزهای دیجیتال بود. همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار داشتند که در نهایت SEC اولین ETF بیت کوین را تایید کند.

بنابراین، سقوط قیمت بیت کوین تنها سود آن را از ابتدای سال 2024 تا به امروزه را از بین برد.

کاتالیزورهای بلند مدت را نادیده نگیرید

قیمت بیت کوین ممکن است به دلیل تصویب ETF تحت فشار باقی بماند. با این حال، سه کاتالیزور که می‌توانند قیمت آن را بالاتر ببرند را در پیش رو داریم.

1- تأییدیه‌های ETF، انباشته شدن بیت کوین در بازار آزاد را برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر می‌کند. کتی وود از Ark Invest، که بر ETF بیت کوین Ark 21Shares نظارت می‌کند، معتقد است با خرید بیشتر سرمایه‌گذاران نهادی، قیمت بیت کوین به 1.5 میلیون دلار خواهد رسید. Fidelity، غول سرمایه‌گذاری که به تازگی صندوق بیت‌کوین Fidelity Wise Origin را راه‌اندازی کرده است، ادعا می‌کند که قیمت بیت‌کوین تا سال ۲۰۳۵ به ۱۰۰ میلیون دلار و تا سال ۲۰۳۸ به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

این تخمین‌های بلندمدت ممکن است بیش از حد صعودی باشند، اما منطقی به نظر می‌رسد تا تصور کنیم تأییدیه‌های ETF بیت‌کوین کفی را زیر قیمت نوسان آن تعیین می‌کند. این تثبیت می‌تواند سرمایه‌گذاران بزرگ را بازگرداند و قیمت بیت کوین را به بالاترین حد خود برساند. بر اساس برآوردهای متعادل‌تر Coin Price Forecast، قیمت آن ممکن است تا پایان سال 2035 به 240000 دلار برسد.

2- بیت کوین هر چهار سال یک بار نصف می‌شود تا پاداش استخراج بیت کوین را به نصف کاهش دهد. این خبر خوبی برای ماینرهایی مانند Marathon و Riot نیست، زیرا هزینه‌های استخراج آنها را افزایش می‌دهد. اما احتمالاً با کاهش عرضه، قیمت بیت کوین بالاتر می‌برد. نصف شدن بعدی در نیمه اول سال 2024 رخ خواهد داد.

3- تورم مداوم می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت هولد کردن بیت کوین و طلا به عنوان پوششی در برابر کاهش ارزش ارزهای فیات سوق دهد. کشورهایی که با تورم شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، حتی ممکن است مانند السالوادور، بیت کوین را به عنوان یک پول ملی بپذیرند. که این امر باعث تقویت بیشتر شهرت آن به عنوان یک دارایی امن می‌شود.

اجازه ندهید اعداد دو رقمی، سودهای سه رقمی را تحت الشعاع قرار دهند

بیت کوین احتمالاً در 12 ماه آینده نوسانات شدید و افت دو رقمی بیشتری را تجربه خواهد کرد. اما در طول یک دهه آینده، می‌تواند برای سرمایه‌گذاران افزایش قیمت سه رقمی ایجاد کند. به بیان ساده، سرمایه‌گذاران باید سقوط قیمت بیت کوین پس از تایید ETF را یک فرصت خرید خوب در نظر بگیرند.

0
0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *