بلاگ

مزایا و معایب اندیکاتور rsi چیست؟

مزایا و معایب اندیکاتور rsi

دنیای معاملات و اندیکاتورهایش

طیف وسیعی از فعالان بازارهای مالی مختلف از جمله فارکس و ارزهای دیجیتال، برای رقم زدن سودآورترین معاملات، از تحلیل تکنیکال برای ورود یا خروج از یک معامله استفاده می‌کنند. در این نوع تحلیل، ابزارهایی مانند اندیکاتورها (شاخص‌ها) به کمک‌شان می‌آیند. در این میان، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) یکی از پراستفاده‌ترین‌های اندیکاتورها است که به درک اشباع خرید و فروش در بازارهای معاملاتی کمک می‌کند. اگر می‌خواهید با مزایای اندیکاتور rsi، کاربردها و حتی معایب آن آشنا شوید، این پست دقیقا برای شما نوشته شده است.

مزایای اندیکاتور rsi

بیشتر بخوانید: تارگت‌های کاردانو در سال 2022 واقعی می شود؟!

اندیکاتور rsi چیست؟

قبل از اینکه به مزایای اندیکاتور rsi بپردازیم، بهتر است کمی در مورد خود اندیکاتور صحبت کنیم. اندیکاتور rsi جزو خانواده نوسانگرهای حرکتی است که توسط ولز وایلدر برای اولین طرای و به کار گرفته شد. این شاخص سرعت تغییرات قیمت را بررسی می‌کند که اگر بالای 70 باشد، به معنای اشباع خرید در بازار و اگر پایین 30 باشد یعنی بازار دچار اشباع فروش شده است. لازم به ذکر است که اندیکاتور rsi بین صفر تا 100 نوسان دارد.

از ابتدایی‌ترین مزایای اندیکاتور rsi، می‌توان به کاربرد راحت آن برای شناسایی روند کلی بازار اشاره کرد که بسیاری از تحلیل‌گران نیز از این شاخص برای درک بهتر روند کلی بازار استفاده کرده‌اند. درست مانند اندیکاتور MACD، در محاسبات اندیکاتور rsi نیز از میانگین متحرک استفاده می‌شود و دوره (بازه) محاسبه‌ای آن متغیر، اما در حالت پیش‌فرض و استاندارد، 14 روز در نظر گرفته می‌شود.

چگونگی محاسبه اندیکاتور rsi

برای درک هرچه آسان‌تر محاسبات اندیکاتور rsi، بهتر است آن را به اجزای اصلی خود یعنی rs، سود متوسط و زیان متوسط تقسیم کنیم. در فرمول زیر، نحوه محاسبه اندیکاتور rsi برای بازه زمانی 14 روزه است.

RSI: 100 – (100/(1+RS))

RS: زیان متوسط / سود متوسط

اما برای محاسبه سود متوسط و زیان متوسط در بازه‌های 14 روزه برابر است با:

سود متوسط اولیه = (مجموعه سودهای 14 دوره‌ای)/ 14

زیان متوسط اولیه= (مجموعه زیان‌های 14 دوره‌ای)/14

مزایای اندیکاتور rsi چیست؟

 

بیشتر بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کوتاه مدت 2022 کدام است؟

اندیکاتور rsi چه مزیت‌هایی دارد؟

در تحلیل تکنیکال، اندیکاتور rsi به صورت یک نمودار خطی در پایین صفحه دیده می‌شود که دو سطح 30 و 70 که از مهم‌ترین سطوح این اندیکاتور به شمار می‌روند، با نقطه‌چین نشان داده شده‌اند. همانطور که قبلا نیز اشاره شد، سطح 30 و کمتر از آن نشان دهنده اشباع فروش است، درحالی که سطح 70 به بالا نشان دهنده اشباع خرید می‌باشد. همین نکته، یکی از ابتدایی‌ترین مزایای اندیکاتور rsi برای تحلیلگران، معامله‌گران و فعالان بازارهای مالی به شمار می‌رود.

نه تنها برای استفاده کردن از اندیکاتور rsi، که برای همه شاخص‌های پرطرفدار تحلیل‌های تکنیکال نیازی به دانستن فرمول و مفهوم آن ندارید؛ کافی است با قواعد آن آشنا باشید. مزایای اندیکاتور rsi را می‌توان به سه بخش اصلی تقسیم کرد:

  • یافتن مناطق اشباع و اشباع فروش از ابتدایی‌ترین مزایای اندیکاتور rsi است
  • دریافت سیگنال‌های خرید یا فروش به عنوان دومین مزیت اندیکاتور rsi شناخته می‌شود
  • یافتن واگرایی‌ها در قیمت نیز از (مزایای اندیکاتور rsi) به شمار می‌رود

یافتن مناطق اشباع فروش و اشباع خرید با کمک اندیکاتور rsi

هنگامی که نمودار اندیکاتور rsi عدد 30 و کمتر از آن را نشان دهد، مفهومی به غیر از این ندارد که فروشندگان در حال فروش سهم یا ارز دیجیتال خود در سطوح بسیار بالا هستند. با اینکه این نمودار – در این حالت – سیگنال خرید نیست و هنوز برای خرید زود است، اما زنگ خطری برای فروشندگان خواهد بود.

از طرف دیگر، هرگاه نمودار اندیکاتور rsi عدد 70 و بالاتر از آن را نشان دهد، به این معنی خواهد بود که خریداران بدون هیچ پشتوانه‌ای در حال خرید سهام، رمز ارز، و یا جفت ارزها هستند و بازار به حالت اشباع خرید رسیده است. در این حالت ممکن است، قیمت‌ها به شدت نزول پیدا کنند و هرگز توصیه نمی‌شود که در این هنگام اقدام به خرید کنید.

در نظر داشته باشید که در همه بازارها و بازه‌های زمانی مختلف، دو عدد 30 و 70 ثابت نیست و گاها محدوده زیر 40 منطقه اشباع فروش در نظر گرفته می‌شود و یا محدوده بالای 80 منطقه اشباع خرید نامیده می‌شود. شاید بتوان گفت این تغییرات و عدم روشن بودن این شاخص، یکی از معایب اندیکاتور rsi است.

 اندیکاتور rsi چیست؟

 

بیشتر بخوانید: استراتژی یک ساعته ارز دیجیتال چیست؟ + مثال

دریافت سیگنال‌های خرید یا فروش

یکی دیگر از مزایای اندیکاتور rsi، استفاده از آن برای دریافت سیگنال‌های خرید یا فروش است. دریافت سیگنال‌های خرید و فروش با کمک شاخص rsi بسیار راحت است. برای مثال جهت دریافت سیگنال خرید بایستی:

  • هر زمان که اندیکاتور rsi از منطقه اشباع فروش یعنی 30 خارج شد و به سمت بالا حرکت کرد
  • هر زمان که اندیکاتور rsi از پایین محدوده میانی یعنی نزدیک به 50 را به سمت بالا قطع کرد
  • هر زمان که خط نزولی اندیکاتور rsi شکسته شد، اقدام به خرید کنید

از طرفی، برای دریافت سیگنال فروش با کمک اندیکاتور rsi بایستی زمانی که:

  • نمودار rsi از منطقه اشباع خرید یعنی 70 به سمت پایین خارج شد
  • نمودار rsi از سمت بالا محدوده میانی یعنی 50 را به سمت پایین قطع کرد
  • خط نمودار rsi روند صعودی خود را شکست داد، اقدام کنید

یافتن واگرایی‌ها در قیمت

واگرایی در اصل به معنای تناقض یک اندیکاتور با روند قیمت است. یکی از مهم‌ترین مزایای اندیکاتور rsi یافتن همین نقاط واگرایی مثبت و منفی است که به گفته وایلدر – طراح این شاخص – نشان‌دهنده  احتمال بالقوه بازگشت قیمت به روند قبلی است. واگرایی مثبت عمدتا زمانی اتفاق می‌افتد که یک روند نزولی، قیمت دارایی یک دره جدید ایجاد کند اما اندیکاتور دره بالاتری را شکل دهد. برعکس این قضیه، در یک واگرایی منفی زمانی که روند رو به صعود باشد، قیمت دارایی قله جدیدی ایجاد می‌کند در حالی که اندیکاتور rsi موفق نمی‌شود این کار را انجام دهد.

نکته قابل تامل این است که هرگز از واگرایی‌های نباید به تنهایی به عنوان سیگنال خرید یا فروش استفاده کرد. برای مثال، بسیاری از معامله‌گران کم‌تجربه به محض دیدن واگرایی معامله خود را نهایی می‌کنند. این در حالی است که بیش از نیمی‌ از واگرایی‌ها خیلی سریع قطع می‌شوند. تنها مزیت مشاهده واگرایی این است که به شما می‌گوید روند پیشین قیمت سهم ممکن است بایستد و روند جدیدی را شروع کند.

اما از واگرایی می‌توان به عنوان ابزار کمکی برای تایید سیگنال‌های خرید و فروش استفاده کرد که از مزایای اندیکاتور rsi هم به شمار می‌روند. برای استفاده از واگرایی به عنوان ابزار کمکی باید به این مسئله توجه کرد که واگرایی در کجا اتفاق افتاده است. برای مثال اگر واگرایی مثبتی در نقطه حمایتی صورت گرفته باشد، اعتبار بیشتری دارد و می‌توان روی تغییر ناگهانی روند حساب زیادی باز کرد.

در بین مزایای اندیکاتور rsi، باید به این موضوع اشاره کرد که در بین تمامی اندیکاتورها، این شاخص یکی از قدرتمندترین اندیکاتورها برای تشخیص واگرایی است. اگر واگرایی در این شاخص اتفاق بیافتد و rsi در یکی از دو منطقه اشباع قرار گرفته باشد، به احتمال قوی قیمت سهام یا دارایی با تغییر قیمت مواجه خواهد شد.

معایب اندیکاتور rsi را بشناسید

 

بیشتر بخوانید: بهترین اندیکاتورها برای نوسان گیری روزانه را بشناسید

چند نکته جذاب در مورد استفاده از اندیکاتور rsi

حالا که با مزایای اندیکاتور rsi آشنا شدید، قطعا قصد دارید از این شاخص برای معاملات آتی خود استفاده کنید. برای سرمایه‌گذاری در انواع بازارهای مالی، استفاده صحیح از اندیکاتور rsi اهمیت دارد. امکان تنظیم دوره پیش‌فرض اندیکاتور rsi به سرمایه‌گذاران این اجازه را می‌دهد تا برای اهداف بلند، کوتاه و میان مدت خود بهتر بتوانند تصمیم‌گیری کنند. در هنگام استفاده از اندیکاتور rsi، حتما به سه نکته زیر توجه کنید:

  • اگر قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارید، از تنظیمات دوره کوتاه‌تر – 9 تا 11 روز – استفاده کنید
  • اگر قصد سرمایه‌گذاری میان‌مدت دارید، از تنظیمات پیش‌فرض – 14 روز – استفاده کنید
  • اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارید، از تنظیمات دوره بلندتر – 20 تا 30 روز – استفاده کنید

معایب اندیکاتور rsi چیست؟

همانطور که گفتیم، اندیکاتور rsi یکی از پرطرفدارترین شاخص‌های شناخته شده است، چرا که کار با آن آسان و اطلاعات مفیدی را به معامله‌گران از آینده روند قیمتی می‌دهد. با این حال از معایب اندیکاتور rsi   نباید غافل شد. این میان، اندیکاتور rsi یک شاخص تاخیری به حساب می‌آید و شامل تمامی داده‌های مورد نیاز جهت تحلیل عمیق رفتار قیمت سهام نمی‌شود، از این‌رو باید در کنار ابزارهای دیگر استفاده شود. همچنین در دوره‌ها یا بازه‌های کوتاه rsi، نوسانات بسیار شدید می‌شوند و می‌تواند باعث ایجاد سیگنال‌های نادرست شود. اکثر تحلیلگران موفق تنها اندیکاتور rsi را در سه مرحله از بازار استفاده می‌کنند:

  • پیش‌بینی
  • هشدار
  • تایید

پس هرگز نباید از اندیکاتور rsi به تنهایی و به صرف اینکه ابزار قدرمتندی برای یافتن انواع واگرایی‌ها است، بدون توجه به سایر اندیکاتورها، استفاده کرد.

به تنهایی از اندیکاتور rsi استفاده نکنید

به عنوان سخن پایانی باید بگوییم با این که اندیکاتور rsi در یافتن واگرایی‌ها کمک قابل توجه به شما می‌کند، اما در برخی از نقاط نیز دارای ضعف است و نباید از (معایب اندیکاتور rsi) غافل شد. از این‌رو، برای بهره بردن از مزایای اندیکاتور rsi بایستی از ابزارها و شاخص‌های دیگر نیز استفاده کنید. اندیکاتور میانگین متحرک گزینه مناسبی برای اینکار است. اندیکاتور میانگین متحرک جزو شاخص‌های روندی است و می‌توانید به راحتی از داده‌های قیمتی آن در کنار rsi استفاده کنید. ترکیب این دو اندیکاتور، قطعا برگ برنده شما در معاملات پیش‌رویتان خواهد بود.

 

سخن آخر:

حالا که با مزایا و معایب اندیکاتور rsi آشنا شدید و به تازگی وارد این حوزه ارزهای دیجیتال شدید، احتمالا موقعیت‌های عالی ترید در بازار مواجه شدید. اما به دلیل اینکه سرمایه کافی را برای ترید در اختیار نداشتید و فقط شاهد از دست رفتن فرصت‌هایتان بوده‌اید. اما چه راهی برای این وجود دارد که نه ارزهای دیجیتال ارزشمندتان را از دست دهید و نه فرصت‌های طلایی بازار را؟!

دریافت وام ارز دیجیتال راه چاره شماست. برای دریافت این وام، ارزهای دیجیتال خود را وثیقه می‌گذارید و بدون این‌که آن‌ها را بفروشید، سرمایه کافی را برای ترید به دست می‌‌آورید.

باریپتو، پلتفرم ایرانی پرداخت وام ارز دیجیتال است که

  • بدون نیاز به ضامن
  • بدون کاغذبازی‌های اداری و
  • در کمتر از 24 ساعت

وام ارز دیجیتال پرداخت می‌کند. به این ترتیب، هم ارزهایتان را حفظ می‌شود و هم افسوس تریدهای طلایی به دلتان نمی‌ماند! حالا که به خوبی ارز تزوس را شناختید، وقت را تلف نکنید و با دریافت وام از باریپتو موقعیت‌های طلایی خرید و فروش این ارز را از دست ندید!

همین حالا از باریپتو وام ارز دیجیتال بگیرید

0
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *