بلاگ

اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال به چه معناست؟

دنیای ارزهای دیجیتال روزبه‌روز در حال گسترده‌تر شدن است و اصطلاحات عجیب‌وغریبی به آن اضافه شده که دانستن آنها برای هر تریدری از نان شب هم واجب‌تر است. برای مثال، اصطلاحات نهنگ، خرس، گاو، دلفین، سگ، میگو و غیره از جمله حیواناتی هستند که هر کدامشان یک مفهوم خاصی در این بازار دارند. خوشبختانه برای یافتن معنی تمامی اصطلاحات حیوانی در دنیای کریپتو، به صفحه خوبی آمده‌اید. ما در این پست از وب‌سایت باریپتو قصد داریم شما را با اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال آشنا کنیم و برایتان از نقش سایر حیوانات در این دنیا بگوییم.

منظور از نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

روی کاغذ، نهنگ در ارز دیجیتال اصطلاحی است که برای اشاره به افراد یا سازمان‌هایی استفاده می‌شود که مقادیر بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال را در دست دارند. درست مانند نهنگ‌های واقعی (Whale) عظیم‌الجثه که سایر موجودات زنده دریایی از آنها می‌ترسند، در دنیای ارز دیجیتال، خریداران و فعالان خرد به‌شدت از نهنگ‌های کریپتو بیم دارند. نهنگ‌ها با داشتن درصد بالایی از یک یا چند نوع رمزارز می‌توانند تغییرات اساسی در قیمت ایجاد کنند و یک‌شبه ارزش ارزهای دیجیتال شما را نابود کنند.

علت انتخاب نهنگ برای نامیدن چنین افرادی این بود که هر بار نهنگ دهانش را باز می‌کند به‌راحتی می‌تواند میلیون‌ها ماهی ریز و کوچک را ببلعد. از طرفی هم با یک حرکت کوچک نهنگ، اقیانوس متلاطم می‌شود و به‌کلی اقیانوس (بازار) به هم می‌ریزد.

یکی از نهنگ‌های بزرگ بیت‌کوین که تنها با آدرس‌ عمومی قابل‌شناسایی است، ساتوشی ناکاموتو – خالق‌ (های) مرموز بیت‌کوین – است که تصور می‌شود بیش از یک میلیون بیت‌کوین در اختیار داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، یک فرد یا یک سازمان توانسته است نزدیک به یک بیستم بیت‌کوین‌های موجود را از آن خود کند. از طرفی، گمان زده می‌شود دوقلوهای قایق‌سوار آمریکایی به نام‌های تایلر و کامرون وینکلاوز نیز مالک یک درصد از کل بیت‌کوین‌های موجود هستند. در حال حاضر، از 21 میلیون بیت‌کوین قابل ماین، 19,091,975 بیت‌کوین استخراج شده‌اند.

اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب اندیکاتور rsi چیست؟

آیا نهنگ‌ها برای دریای ارزهای دیجیتال مشکل‌ساز هستند؟

ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال بر پایه بلاکچین عمل می‌کنند و هیچ سازمان و ارگانی نمی‌تواند در قیمت آنها دخل و تصرف کند، زمانی که چندین نفر مقادیر زیادی کوین در اختیار داشته باشند، به‌راحتی می‌توانند برای بازار مشکل‌ساز شوند. نهنگ‌ها با ثروت غیرقابل‌رصد خود و این واقعیت که بازار ارزهای دیجیتال تا حد زیادی غیرقابل‌کنترل است، بانفوذ همه‌جانبه می‌توانند بازار را به جهت دلخواه خود حرکت دهند؛ بنابراین، جای تعجب ندارد زمانی که فعالان بزرگ بازار قصد انجام معاملات سنگین را دارند، نیم‌نگاهی هم به نهنگ‌ها داشته باشند.

اصطلاح خرس در بازار ارز دیجیتال به چه معناست؟

در ادامه مبحث اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال نوبت به معرفی اصطلاح بازار خرسی (Bear) می‌رسد. وقتی در مورد بازار نزولی یا خرسی ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم، به وضعیتی از بازار اشاره داریم که بااحتیاط و بدبینی نسبت به آینده بازار توأمان است و معامله‌گران، بیشتر از اینکه به فکر خرید باشند، در حال فروش سهام خود هستند. در طول روندهای نزولی، می‌توان انتظار داشت که قیمت هر کوین اوج‌های پایین‌تری را به ثبت برساند؛ یکی از این نمونه‌های بازار خرسی در آغاز سال 2018 بود و در حال حاضر که قیمت بیت‌کوین بیشتر از 20 هزار دلار نیست هم شاهد یک بازار خرسی هستیم.

به بیان دقیق‌تر، یک بازار خرسی زمانی ایجاد می‌شود که قیمت سهام در یک دوره پایدار به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. این دوره‌ای است که در آن ارزش سهام به دلیل بدبینی گسترده و احساسات ضعیف بازار، 20% یا بیشتر از اوج‌های اخیر کاهش می‌یابد. ازآنجایی‌که بیت‌کوین و اتریوم رهبران فضای کریپتو هستند، باقی ارزها از روند صعودی یا نزولی این دو کوین برای تنظیم قیمت خود تبعیت می‌کنند.

جالب است بدانید اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی ریشه درگذشته دارند. برای مثال، اصطلاح بازار خرسی از تاجران پیش‌گام پوست خرس در کشور آمریکا سرچشمه می‌گیرد. تاجران پوست خرس، پوست‌هایی را که هنوز از شکارچیان تحویل نگرفته بودند یا پولی بابت آنها پرداخت نکرده بودند، به‌راحتی می‌فروختند. آنها امیدوار بودند که بتوانند به‌دور از چشم خریداران، پوست خرس را ارزان‌تر معامله کنند، ازاین‌رو خرس مترادف با بازار رو به کاهش شد.

یک بازار خرسی تا چه حد می‌تواند باقی بماند؟

بنا به اهمیت ماندگاری بازار خرسی در ارزهای دیجیتال، بسیاری از تحلیل‌گران به این موضوع اشاره کرده‌اند که هر بازار نزولی (خرسی) می‌تواند تا دو سال به درازا بکشد. روش‌های زیادی برای کسب سود در بازارهای خرسی و گاوی وجود دارند. کلید موفقیت شما، تطبیق دادن ابزارهای سرمایه‌گذاری با هر بازار است. در واقع، سرمایه‌گذاری در بازار نزولی می‌تواند برای بالابردن ارزش سرمایه‌تان مفید باشد. تنها باید اطمینان حاصل کنید که بازار از آن حد پایین‌تر نمی‌رود!

گاوها در بازار کریپتو چه نقشی ایفا می‌کنند؟

تا اینجا با اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال آشنا شدید، بد نیست با بازار گاوی که درست برعکس بازار نزولی است آشنا شوید. هرگاه روند بازار صعودی باشد، ما شاهد یک بازار گاوی (Bull) هستیم. از این نظر، بازارهای گاوی به‌طورکلی با خوش‌بینی و اعتماد سرمایه‌گذار از آینده بازار مشخص می‌شود. برای مثال، رسیدن قیمت بیت‌کوین به 20 هزار دلار در سال 2017 و همچنین رسیدن قیمت آن به 65 هزار دلار در سال 2020 دو نمونه از بازارهای صعودی یا گاوی است.

گاو در اصل به معنای خرید سفته‌بازانه با انتظار افزایش قیمت سهام است. این اصطلاح بعداً برای شخصی که چنین خریدهایی را انجام می‌داد اطلاق شد. به نظر می‌رسد این حیوان به‌عنوان یک آلتر ایگو مناسب برای خرس انتخاب شده است. یعنی یک گاو نر درحالی‌که شاخ‌هایش را به هوا پرتاب می‌کند، یک خرس نگاهش را پایین می‌اندازد. سپس، این اتفاقات در دنیای حیوانات به‌صورت استعاری به حرکت بازار مرتبط شد.

زمان ماندگاری یک بازار گاوی چقدر است؟

طبق آمار و ارقام، متوسط طول یک بازار گاوی کمتر از ده ماه است و میانگین سود برای بازار صعودی 112 درصد در نظر گرفته شده است. روند بازارهای گاوی در بازار سهام معمولاً از چند ماه تا چند سال طول می‌کشد. اما توجه داشته باشید که عمر بازارهای گاوی همیشه بیشتر از بازارهای خرسی است.

اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال چیست؟

بیشتر بخوانید: تارگت‌های کاردانو در سال 2022 واقعی می شود؟!

نقش سایر حیوانات در دنیای ارز دیجیتال!

به‌عنوان یک تریدر آینده‌دار، نباید تنها به یادگرفتن اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال یا هر بازار دیگری اکتفا کنید! نقش سایر حیوانات در دنیای ارزهای دیجیتال اگر از نهنگ، خرس، و گاو بیشتر نباشد کمتر نیست! در ادامه مبحث (اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال) با نقش سایر حیوانات آشنا می‌شوید.

نقش آبزیان در ارز دیجیتال

در کنار یادگرفتن معنی اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال، بد نیست با نقش انواع آبزیان در این دنیا آشنا شوید. به‌طورکلی 8 نوع آبزی وجود دارند که هر کدامشان نقش خاصی در کریپتو ایفا می‌کنند.

  • میگوها در ارز دیجیتال: اگر از نزدیک یک میگو را ببینید، متوجه می‌شوید که قلب او در سرش قرار دارد! پس اگر بگوییم میگو با قلبش فکر می‌کند دور از باور نیست! در دنیای ارزهای دیجیتال به افرادی که نقش مهمی در معاملات ندارند و عمدتا تمامی کوین‌هایی که در طول زمان جمع کرده‌اند، به یک بیت‌کوین هم نمی‌رسد، میگو (Shrimp) گفته می‌شود. در واقع بیشتر کاربران، میگوهایی هستند که بیشتر از روی احساسات تصمیم‌گیری می‌کنند
  • خرچنگ: به افرادی که بین یک تا 10 عدد بیت‌کوین در اختیار داشته باشند، خرچنگ (Crab) گفته می‌شود
  • هشت‌پا: به افرادی که بین 10 تا 50 عدد بیت‌کوین در اختیار داشته باشند، هشت‌پا (Octopus) گفته می‌شود
  • ماهی: به افرادی که بین 50 تا 100 عدد بیت‌کوین در اختیار داشته باشند، ماهی (Fish) گفته می‌شود
  • دلفین: به افرادی که بین 100 تا 500 عدد بیت‌کوین در اختیار داشته باشند، دلفین (Dolphin) گفته می‌شود
  • نهنگ: به افرادی که بیش از 1000 عدد بیت‌کوین در اختیار داشته باشند، نهنگ (Whale) گفته می‌شود
  • نهنگ گوژپشت: به افرادی که بیش از 5000 عدد بیت‌کوین در اختیار داشته باشند، نهنگ گوژپشت (Humpback) گفته می‌شود. اما این اصطلاح کمتر (اگر نگوییم اصلا) به کار می‌رود

اسب تک‌شاخ را در کنار اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال بگذارید

یکی دیگر از حیوانات موجود در باغ‌وحش کریپتو، اسب تک‌شاخ است! اصطلاح یونیکورن (Unicorn) توسط آیلین لی – یکی از سرمایه‌گذاران معروف – ابداع شد و به کسب‌وکارهای نوپا مبتنی بر بلاکچین دلالت دارد که توانسته‌اند با نشان‌دادن قابلیت‌های خود به یکی از شرکت‌های سودآور تبدیل شوند. علت نام‌گذاری این شرکت‌ها به‌عنوان تک‌شاخ، نادر بودن آنها است. کسب‌وکارهای کوچکی که حالا اسم و رسمی در دنیای کریپتو دارند مانند TRON، Qtum و VeChain هم اکنون بیش از یک میلیارد دلار قیمت‌گذاری می‌شوند.

اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال به چه معناست

بیشتر بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کوتاه مدت 2022 کدام است؟

نژادهای مختلف سگ در دنیای کریپتو

کمتر کسی را می‌توان یافت که نام دوج‌کوین (Dogecoin) را نشنیده باشد و با لوگوی معروف آن آشنا نباشد! نه فقط دوج‌کوین که بسیاری از کوین‌ها وجود دارند که الهام گرفته شده از سگ‌ها هستند و تنها تفاوتشان در میزان سوددهی و ضرر است! در حال حاضر 9 کوین معروف در رمزارزها وجود دارند که اکثر آنها از دوج‌کوین الهام گرفته شده‌اند.

  • دوج‌کوین: دوج‌کوین (Dogecoin) با سگی از نژاد شیبا اینو که از پهلو نگاه می‌کند، معروف‌ترین نژاد سگ در رمزارزها است که در سال 2013 معرفی شد. در حال حاضر بیش از 1400 فروشگاه آنلاین و آفلاین، دوج‌کوین را برای پرداخت قبول می‌کنند
  • شیبا اینو: شیبا اینو با نام اختصاری شیب (SHIB) یکی دیگر از سگ‌های معروف در رمزارزها است در سال 2020 توسط یک ناشناسی به نام ریوشی ایجاد شد
  • کورگی توکن: کورگی توکن (Corgi Token) یکی دیگر از کوین‌های میم الهام گرفته شده از سگ‌ها است و به‌جای نژاد اینو از نژاد محبوب سگ‌ها یعنی کورگی استفاده می‌کند. این توکن یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر سیستم بلاکچین اتریوم است که در سال 2018 راه‌اندازی شد

اصطلاحات بازار کریپتو را جدی بگیرید!

در نظر اول ممکن است یادگیری اصطلاح نهنگ و خرس در ارز دیجیتال یا حیوانات دیگر شوخی به نظر برسد. اما یادگیری اصطلاحات ریزودرشت بازار کریپتو می‌تواند در معاملات آتی شما سودمند باشد. هرچند کمتر کسی از اصطلاحاتی مثل میگو و دلفین استفاده می‌کند، اما اصطلاح بازارهای گاوی یا بازارهای خرسی از جمله پرکاربردترین واژه‌های دنیای کریپتو هستند.

 

سخن آخر:

اگر تازه این حوزه ارزهای دیجیتال شدید، احتمالا موقعیت‌های عالی ترید در بازار مواجه شدید. اما به دلیل اینکه سرمایه کافی را برای ترید در اختیار نداشتید و فقط شاهد از دست رفتن فرصت‌هایتان بوده‌اید. اما چه راهی برای این وجود دارد که نه ارزهای دیجیتال ارزشمندتان را از دست دهید و نه فرصت‌های طلایی بازار را؟!

دریافت وام ارز دیجیتال راه چاره شماست. برای دریافت این وام، ارزهای دیجیتال خود را وثیقه می‌گذارید و بدون این‌که آن‌ها را بفروشید، سرمایه کافی را برای ترید به دست می‌‌آورید.

باریپتو، پلتفرم ایرانی پرداخت وام ارز دیجیتال است که

  • بدون نیاز به ضامن
  • بدون کاغذبازی‌های اداری و
  • در کمتر از 24 ساعت

وام ارز دیجیتال پرداخت می‌کند. به این ترتیب، هم ارزهایتان را حفظ می‌شود و هم افسوس تریدهای طلایی به دلتان نمی‌ماند! حالا که به خوبی ارز تزوس را شناختید، وقت را تلف نکنید و با دریافت وام از باریپتو موقعیت‌های طلایی خرید و فروش این ارز را از دست ندید!

همین حالا از باریپتو وام ارز دیجیتال بگیرید

0
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *